Καλώς ήρθατε στη σελίδα μας!

Το πάθος της Φιληδονίας

ioanna | 4:01 π.μ. | 0 σχόλια


Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος ΙΑ' το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή»
τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Ζ΄, τους 2012-2013.

Τί εναι Φιληδονία: Φιληδονία: νας πό τούς πρώτους καρπούς τς Φιλαυτίας. Φιληδονία εναι γάπη («φιλία») τς δονς καί πρακτική ναζήτηση τς δονς - τν δονν. δονή εναι εχαρίστηση πού προέρχεται πό τά ασθητά (κτιστά). Ο δονές διακρίνονται σέ σωματικές καί ψυχικές. Σωματικές εναι ο δονές πό τά ασθητά, πού ναφέρονται στό σμα, καί ψυχικές εναι ο δονές πό τά ασθητά, πού ναφέρονται στήν ψυχή. Κατά τούς Πατέρες, δέν πάρχουν ποκλειστικά σωματικές δονές: σωματικές δονές εναι «α μετά κοινωνίας τς ψυχς καί το σώματος γενόμεναι». Ο δονές ατές εναι λες μπαθες καί φύσικες (προέρχονται πό μπαθες σχέσεις μέ τά πράγματα). πάρχει, μως, καί παθής πνευματική δονή, πού προέρχεται πό τή θέα κοινωνία το Θεο: « νέκφραστος εφροσύνη» καί « πέραντος δονή τν καθορώντων το σο προσώπου τό κάλλος τό ρρητον». Ατή εναι μόνη γνήσια, φυσική καί διάπτωτη δονή. λες ο λλες ποτελον παρά φύσιν κπτωση πό τή μόνη αθεντική δονή, δηλ. εναι πτωτικό φαινόμενο καί κατάσταση το πεπτωκότος νθρώπου. σωτηρία μας ξαρτται πό τόν τρόπο μέ τόν ποο χειριζόμεθα τήν δονή. προέλευση τς δονς: ντός το νθρώπου χει τοποθετηθε πό τόν Θεό μιά πανίσχυρη φυσική δύναμη, πού νομάζεται «γάπη» ( «φιλία» «ρως» «πιθυμία» «φεσις»). δύναμη ατή πάρχει γιά νά στρέφεται πρός τόν Θεό, δηλ. γιά νά γαπμε τόν Θεό καί νά πολαμβάνουμε τήν δονή πού προέρχεται πό τή θέα Του. μως, μετά τήν πτώση νθρωπος τήν στρεψε πρός τά ασθητά. «παρά φύσιν νεργουμένη δονή» προσλαμβάνει δύο βασικές μορφές γενν δύο μεγάλα πάθη: α) τήν πορνεία καί β) τή γαστριμαργία.
δονή καί δύνη: μεταπτωτικός νθρωπος, χοντας ποστατήσει πό τόν Θεό, πιδίδεται σ’ ναν γνα ναζήτησης τς δονς. μως, στόν παρόντα κόσμο δονή εναι πάντοτε συμπεπλεγμένη μέ τήν δύνη: «πάσης δονς εναι πάντως τήν δύνην διάδοχον», «οκ νδέχεται ποτέ χωρίς δύνης εναι τήν δονήν· γκέκραται γάρ τ δονή τς δύνης πόνος, κν λανθάνειν δοκ τούς χοντας» (γ. Μάξιμος). Κατά τόν γ. Μάξιμο, Θεός δέν θεσε ξ ρχς ντός το νθρώπου οτε τήν δονή, οτε τήν δύνη, λλά μόνο τή δύναμη πρός τήν δονή, γιά νά εναι στραμμένη πρός Ατόν, τήν ποία μετέπειτα νθρωπος στρεψε πρός τά ασθητά. Τότε Θεός, γιά νά νακόψει τήν πορεία τς ποστασίας το νθρώπου καί, κατά συνέπειαν, τς καταστροφς του, «παρέπηξεν» (θεσε δίπλα) στήν δονή τήν δύνη, «σπερ τινά τιμωρόν δύναμιν». τσι, μέν δονή προέρχεται πό τήν παράβαση το δάμ «κατά προαίρεσιν» (ξαρτται πό τή θέλησή μας), δέ δύνη τέθη πό τόν Θεό «παρά προαίρεσιν» (χωρίς τή θέλησή μας). στόσο, νθρωπος πιστεύει σέ κάτι νέφικτο, δηλ. στό τι μπορε νά διασπάσει τόν σύνδεσμο δονς καί δύνης. τσι, ναζητώντας τήν δονή, προσπαθε συστηματικά νά ποφύγει τήν συμπεπλεγμένη μέ ατήν δύνη. Στίς περισσότερες περιπτώσεις, μως, αταπατται, γιατί «πικράτεια» (πικράτηση) το πάθους τς δονς καλύπτει προσωρινά τήν ασθηση τς παρακειμένης δύνης. δύνη πέρχεται ναπόφευκτα, δέ νθρωπος πιχειρε νά τήν περβε μέ τήν ναζήτηση νέας δονς, μπλεκόμενος τσι σέ ναν φαλο καί τέρμονα κύκλο καί δεύοντας πρός τήν καταστροφή του.
δονή καί νθρώπινη θική: λα τά νθρώπινα συστήματα θικς (θρησκευτικά φιλοσοφικά) εναι πό μιά ποψη προϊόντα τς προσπάθειας το νθρώπου νά χειριστε τήν δονή, τσι στε νά ποφύγει τήν συμπεπλεγμένη μέ ατήν δύνη. Τά θικά συστήματα εναι μέχρι νός σημείου καλά καί χρήσιμα, πειδή εναι σ’ ατά ποθηκευμένο να μέρος πό τή συνολική μπειρία τς νθρωπότητας καί πειδή συμβάλλουν στή συγκρότηση τν κοινωνιν. μως, εναι τελ καί δέν χουν σωτηριώδη χαρακτρα. Πολλές φορές, μάλιστα, εναι καί πιζήμια, γιατί γκλωβίζουν ντός τους τόν νθρωπο, παρέχοντάς του τήν ψευδαίσθηση τς ατάρκειας καί παρεμποδίζοντας τήν κοινωνία μέ τόν Θεό. Γι’ ατό Χριστιανισμός δέν εναι θική. Εναι κάτι πολύ ερύτερο τς θικς. Σκοπός τς θικς εναι βελτίωσις το νθρώπου, δηλ. τό νά γίνει νθρωπος καλύτερος καί νά λειτουργε καλύτερα κοινωνία. Σκοπός το Χριστιανισμο εναι σωτηρία (σωτηρία ≠ βελτίωσις), δηλ. τό νά περβε νθρωπος τό κατ’ ξοχήν πρόβλημά του, τόν θάνατο, καί νά ζήσει «ες ζωήν αώνιον». νας κίνδυνος, πού κολουθε τόν Χριστιανισμό διαχρονικά εναι τό νά μεταβληθε σέ θικό σύστημα, τό ποο ποκτείνει τόν νθρωπο (χαρακτηριστικό παράδειγμα, περίπτωση τν πνευματικά νεκρν Φαρισαίων τς ποχς το Κυρίου). Στήν προσπάθεια το νθρώπου νά χειριστε τήν δονή διαμορφώθηκαν δύο βασικά θικά συστήματα: α) δονισμός καί β) Εδαιμονισμός. δονισμός θεωρε ς σκοπό το νθρώπου τήν κανοποίηση τν σωματικν δονν καί προσιδιάζει στόν ποκαλούμενο πό τόν π. Παλο «σαρκικό νθρωπο». Εδαιμονισμός ρνεται τήν κανοποίηση τν σωματικν δονν χάριν κάποιων λλων δθεν πνευματικν δονν, μέ τή χρήση πολλές φορές σκητικν μεθόδων. Οσιαστικά, μως, πρόκειται γιά κανοποίηση τν ψυχικν δονν, πού προσιδιάζει στόν, κατά τόν π. Παλο, «ψυχικό νθρωπο». Τελικά, καί τά δύο θικά συστήματα θέτουν ς θεμέλιο τήν κανοποίηση τς δονς καί δέν χουν σχέση, οτε μέ τόν γνήσιο σκητισμό, οτε μέ τόν, κατά τόν π. Παλο, «πνευματικό νθρωπο».
δονή στή νεότερη Ψυχολογία: Προσπάθεια χειρισμο τς δονς συναντμε καί στή νεότερη Ψυχολογία. Κατά τόν Sigmund Freud (1856-1939), βασική ρχή τς ζως εναι «ρμή πρός δονήν» (Libido, Lustprinzip), τς ποίας κέντρο εναι σεξουαλική ρμή, λλά χει ερύτερο περιεχόμενο. ρμή ατή προσδιορίζεται καί ρυθμίζεται πό μιά λλη ρχή, τήν ρχή «το δυνατο τς πραγματοποιήσεώς της» (Realitatsprinzip). συνάρτηση τν δύο ατν ρχν συνιστ τήν θική. ποψη το Freud σέ γενικές γραμμές ποτελε ρθή κατανόηση καί ρμηνεία τς κατάστασης το πεπτωκότος νθρώπου ( Freud, πως εναι φυσικό, γνοε παντελς τόν προπτωτικό νθρωπο). θική περιλαμβάνει ντολές. Γιά νά πιβληθον ο ντολές στόν πανίσχυρο κόσμο τν ρμν (τν διαφόρων μορφν πού προσλαμβάνει δονή), πρέπει ο διες νά εναι σχυρότερες. σχυροποίηση τν ντολν γίνεται μέ τήν πολυτοποίησή του. πολυτοποίηση νός σχύοντος (νθρωπίνου) συστήματος ξιν, συνιστ τόν ταμπουϊσμό. ταμπουϊσμός νεργε πό τόν χρο το συνειδήτου. Τό ταμπού (tabu) εναι μιά πολυτοποιημένη θική ντολή, πού δράζεται στό συνείδητο. Κατά τόν Freud, λη νθρώπινη θική χει ταμπουϊκό χαρακτρα (ψυχολογική ρμηνεία τς θικς). Ο πιταγές της προέρχονται, συνήθως, πό τίς παιτήσεις το πολιτισμικο περιβάλλοντος καί, εδικότερα, πό κενο πού Freud νόμασε «περ-εγώ» (superego). «περ-εγώ» εναι δανική εκόνα, πού χει νθρωπος γιά τόν αυτό του, ν μέρει συνειδητή καί ν μέρει συνείδητη, καί πού προέρχεται πό τίς πιταγές το πολιτισμικο περιβάλλοντος. νθρώπινη θική εναι κατά μέγα μέρος «θική το περ-εγώ». Κατά τόν Freud, ταν «ρμή πρός δονήν» δέν κανοποιεται καί καταπιέζεται, πωθεται στό συνείδητο, μέ ποτέλεσμα νά δημιουργονται τά complex (complex = σύμπλεγμα κατωτερότητος) καί πολλά λλα ψυχολογικά προβλήματα. Κατά τόν Freud, ο ψυχικές σθένειες προέρχονται πό τήν πώθηση τν παιτήσεων τς «ρμς πρός δονήν» (νικανοποίητων πιθυμιν κ.λπ.) στόν χρο το συνειδήτου. νδέχεται, μως, νικανοποίητη «ρμή πρός δονήν» νά μήν πωθηθε στό συνείδητο, λλά νά ξευγενισθε καί νά μετασχηματισθε, παράγοντας ργα πολιτισμο. Κατά τόν Freud, λος νθρώπινος πολιτισμός εναι ποτέλεσμα το ξευγενισμο μετασχηματισμο τς libido («ρμς πρός δονήν»). πό τήν ψυχαναλυτική θεωρία το Freud προκύπτει τι πάρχει (πό ρθόδοξη ποψη) ρθός καί σφαλμένος χειρισμός τς δονς. σφαλμένος εναι χειρισμός τς δονς μέ ποκλειστικά νθρώπινα μέσα, δηλ. καταπίεσή της μέσω νός νθρωπίνου θικο συστήματος ξιν καί πώθησή της στό συνείδητο, μέ ποτέλεσμα χι τή θεραπεία, λλά τήν πιδείνωση τς πνευματικς νόσου το νθρώπου. ρθός εναι κατά Θεόν χειρισμός τς δονς, δηλ. χειρισμός της μέ τά πνευματικά μέσα - φάρμακα, πού παρέχει Βιβλική καί Πατερική θεραπευτική καί πού δηγον στή θεραπεία το πάθους τς Φιληδονίας.
θεραπεία τς Φιληδονίας: «κατά προαίρεσιν» δύνη εναι ναιρετική τς δονς καί ναίρεση τς δονς στρέφει τή φυσική δύναμη το νθρώπου πρός τή μία πνευματική καί «κατά φύσιν» δονή. «Τήν δονήν τς παρούσης ζως καί τήν δύνην, ση δύναμις, ρνησόμεθα, καί πάσης παθν πινοίας καί δαιμονιώδους κακουργίας παντελς παλλαγησόμεθα. Διά γάρ τήν δονήν γαπμεν τά πάθη, καί διά τήν δύνην φεύγομεν τήν ρετήν». Ατό πιτυγχάνεται μόνο μέ τόν πνευματικό χειρισμό τς δονς, γιατί νθρώπινος χειρισμός δέν στρέφει τήν δύναμη τς δονς πρός τόν Θεό, λλά τήν πωθε στό συνείδητο, μέ ποτέλεσμα τό πλθος τν ψυχολογικν προβλημάτων καί μπλοκν (complex), πού χει ντοπίσει νεότερη Ψυχολογία. ναιρετική το πάθους τς Φιληδονίας εναι κατά Χριστόν σκησις. Χριστός νέλαβε τήν δύνη («περί μν δυνται», σ. 53,4) καί νεδέξατο τό «κούσιον Πάθος», γιά νά ναιρέσει τή φθοροποιό το νθρώπου καί θανατηφόρο δονή. Τό ρθόδοξο φρόνημα εναι σκητικό φρόνημα (γνήσια σκητική «θική»). Ο Πατέρες προτρέπουν νά γαπήσουμε τήν κακοπάθεια καί τούς πόνους τς σκήσεως (νηστεία, γρυπνία, προσευχή). τσι ναιρονται τά πάθη καί γεννται γάπη πρός τόν Θεό, πού πιφέρει τήν πνευματική καί «πέραντον» δονή. Εδικότερα, Φιληδονία θεραπεύεται μέ τήν καλλιέργεια τν ρετν πού ναιρον τά δύο μεγάλα πάθη, τά προερχόμενα π’ ατήν: α) τήν πορνεία καί β) τή γαστριμαργία. ναιρετική τς πορνείας εναι σωφροσύνη (γκράτεια) καί ναιρετική τς γαστριμαργίας εναι νηστεία.
 
 
ΠΗΓΗ: sathanasoulias.blogspot.com/2013/04/blog-post_6.html

Category:

0 σχόλια